in

O ľuďoch, ktorých na pivo nepozvem a o Braňovi, ktorého pozvem

Tento môj článok píšem z dvoch dôvodov: prvým je neskutočný údiv, ktorý prežívam a druhým je jeden Braňo, ktorý možno na Slovensku započál éru napredovania. 

Vás na pivo nezavolám

Keď včera minister školstva oznámil, že sa rušia maturity, prirodzene som sa potešil. Absolútne som to nečakal a napísalo mi zopár mojich rodinných príslušníkov, ktorí mi zagratulovali k úspešnej maturitnej skúške. 

https://www.zlavomat.sk/akcia/567985-3-capovane-velke-piva-1-velke-pivo-zadarmo

Keď som však otvoril Facebook, vyskočilo na mňa množstvo negatívnych príspevkov namierených proti tohtoročným maturantom. Takýchto príspevkov boli desiatky, komentáre pod nimi by som asi narátal v stovkách. 

Jadrom tvrdení celej tejto plejády novodobých reformistov školského systému bola údajná nespravodlivosť páchaná voči minulým a budúcim maturantom. Zodpovednosť za túto nespravodlivosť, predstavte si, nesieme my – tohtoroční maturanti. Celá chyba je v tom, že oni maturovať museli/budú musieť a my nie. Niektorí prešli za hranicu logiky a povedali, že naše maturitné vysvedčenia sú nelegitímnym podvodom a dúfajú, že nám ich nikde neuznajú (ehm, lebo do tejto chvíle bolo slovenské maturitné vysvedčenie bránou do inej galaxie). 

Pre všetkých hejterov mám len 3 odkazy: 

1. Na svet som sa nepýtal sám

Nemôžem za to, že ma rodičia splodili v 99′ a narodil som sa v roku 2000, taktiež nemôžem za to, že som išiel na 5 ročný bilingvál a zrovna tento rok maturity nie sú. 

2. Koronu som neprivolal ja

Nemodlil som sa k Jahvemu, Bohu, Allahovi, nerobil som bábiky, aby som do nich pichal špendlíky a ani som netancoval okolo pahreby, aby prišla Korona. Nikto z nás koronu nechce a verím, že ak by sa situácia dala posunúť do normálu, všeci by sme radšej pokojne maturovali. 

3. Nezáviďte

Veľmi pozitívne ma prekvapila reakcia mojej staršej sestry, ktorá mi zatelefonovala medzi prvými. Väčšinou sa s ňou doberáme a čakal som uštipačné poznámky a devalváciu môjho štúdia. Na moje prekvapenie zaznela veta: ‘Aspoň si neprejdeš zbytočným stresom, bráško!’.

Moja sestra, ktorá má cca miliardu dôvodov ma nenávidieť si zvolila cestu porozumenia. Seriózne nechápem najmä starších sadistov, ktorí prajú mladšej generácii ‘rovnaké utrpenie’. Takých, ktorým ľuďom chcú ubližovať zatvárajú, tak to s tou nenávisťou nepreháňajte. 

Ja dúfam, že žiadny budúci maturant nebude musieť zažiť také maturity, aké boli nastavené v minulosti. Týmto premostením sa chcem dostať k druhej téme môjho blogu, a to konkrétne k dôvodom, prečo by som na pivo pozval ministra školstva.

Vás úctivo na pivo pozývam, pán minister

Páči sa mi, ako štátnicky sa nový minister zachoval. Napriek všeobecnej nevôli populácie, v čase obrovskej krízy a pod neskutočným tlakom rozhodol, že maturity nebudú. Možno ani sám nevie, akú veľkú diskusiu rozpúta. 

V pamäti mi utkvel jeden kvetnatý komentár (pre potreby publika som ho mierne unormálnil) postaršej pani z Lučenca: ‘S takýmto vysvedčením by som sa hanbila chodiť do zahraničia!!!’. Aj ja by som sa hanbil, ak by ho vôbec niekde uznávali. 

Kde všade slovenské maturitné vysvedčenie uznávajú? 

Chcem počuť meno JEDNEJ relevatnej inštitúcie svetovej úrovne, ktorá akceptuje maturitné vysvedčenie ako ukazovateľ schopností žiaka. Nič?

Len pre ilustráciu, nemám známosť, že zahraničné univerzity akceptujú slovenskú maturity z angličtiny C1 ako jazykový certifikát. Prečo? LEBO NIE SÚ OBJEKTÍVNE. 

Edit: Možno nejaká akceptuje, neviem o nej. 

Dovolím si tvrdiť, že som jeden z mála tvrdých kritikov NÚCEM-u, ktorý si váži prácu tejto inštitúcie. Verím, že takéto testovanie nie je ľahké, a zároveň vidím maličké zlepšenia (napríklad prechod z testovania encyklopedických znalostí na všeobecné študiné predpoklady). Testy sú však často chybné, to by som však dokázal prekusnúť. Najväčmi ma vytáča ten alibizmus typu: ‘oficálne odpovede dáme neskôr’. Stojte si za vašou prácou, NÚCEM, a priznajte si chyby. Ale o tom neskôr. 

Ako teda maturovať? 

V mojich predstavách by maturity mali iba jednotnú externú formu (čiže žiadne jednotky pre pekné oči na ústnych). Samotná skúška by nepozostávala iba z jednéhe testu, práve naopak. Išlo by o súbor testov, ktoré by si žiak napísal na konci každého ročníka. Priemer/skóre/percentil/whatever z týchto testov by bol na maturitnom vysvedčení. 

Edit: nedomysel som, akým spôsobom by som skúšal cudzí jazyk, predsa musíte vedieť aj rozprávať a mať dobrú výslovnosť – skúste mi dať riešenia v komentároch. 

Tento systém je podľa môjho názoru lepší vo viacerých aspektoch: v prvom rade eliminuje subjektívne hodnotenie maturitnej komisie, ktorá známky rozdáva na základe sympatií či antipatií. Druhým aspektom, ktorý sa zlepší je relevatnosť a reprezentatívnosť, keďže takýto priemer by vyradil z hry šťastlivých štvorkárov s dobrou otázkou. Nalejme si čistého vína – objem učiva za roky sa nedá vyskúšať za 20 minút, takže buď sadne alebo nie. Každoročné testy by dovolili preverenie schopností žiaka do väčšej hĺbky. 

https://fici.sme.sk/c/20165979/8-dovodov-preco-je-maturita-iba-formalita-a-nemusis-sa-jej-bat.html

Posledným, mojím veľmi subjektívnym názorom je pocit nedôvery, ktorú cítim zo strany celého školstva. Ak som sa niečo na strednej škole naučil, tak je to fakt, že vzdelanie mi má rozšíriť nové obzory. Otvoriť nové dvere poznania a pomôcť mi pochopiť svet okolo mňa. Nechápem, prečo mám zabíjať čas tým, že sa mám znovu učiť faktografiu – veď som písal stovky písomiek a stokrát som aj odpovedal ústne. Neveríte mi, že som sa to naučil na prvýkrát? 

Naozaj rozumiem potrebe preskúšanie štátnicami na vysokej škole, keďže vysokoškoláci musia dokázať, že sú majstrami svojho fachu. Úlohou strednej školy však nie je vytvárať vo mne pocit štúdia smerujúcemu k jednému bodu – maturite, práve naopak, úlohou strednej škole je vzdbudiť vo mne záujem študovať. Škola mi má pomôcť spoznať svoje možnosti a schopnosti, spoznať samého seba a naučiť ma učiť sa. 

Pozvánka na diskusiu 

Pán minister, ak si túto moju úvahu prečítate, po korone Vás pozývam na pivo alebo iný nápoj Vášho výberu. Okrem iného mi môžete povedať, v čom všetko som sa mýlil a kde som mal pravdu. Včera ste dostali možnosť pichnúť vakcínu chorému školstvu, nepokazte si to.

Poznámka k zdrojom – titulná fotka je z Denníku N, zdroj fotky mi nejde skopírovať, snáď sa na mňa nenahneváte. 

Čo si myslíš?

Napísal/a Michal Drgoň

O tom, aké je to spoznať samého seba

Keby si máš vybrať iba jedno? ?